PR Bureau Ik ben op je | Prikkels
17539
post-template-default,single,single-post,postid-17539,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,columns-4,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Prikkels

Prikkels

Elke seconde worden we gebombardeerd door visuele, auditieve en andere zintuiglijke indrukken. Ons onbewuste neemt 4,2 miljoen prikkels per seconde waar. Al deze prikkels worden gefilterd tot een beperkt aantal prikkels dat ons bewustzijn bereikt, vaak 5 tot 9 eenheden tegelijkertijd. Dit is ook nodig, omdat we anders voortdurend overweldigd worden door prikkels en kunnen we niet normaal functioneren. Je aandacht wordt gericht door een voorkeur in zien, horen of voelen. Ook je overtuigingen, normen en waarden bepalen wat je waarneemt. Neem maar even de tijd om te ervaren hoeveel indrukken je eigenlijk binnenkrijgt. Je gaat versteld staan! Doe elk zintuig 1 minuut. Luister eerst alleen naar alle geluiden die je op dit moment hoort en richt op elk geluid je volledige aandacht en ga dan naar het volgende geluid.  Concentreer je dan op alles wat je voelt. Ga je hele lichaam bij langs van top tot teen en wat voel je allemaal, wat ruik je en wat proef je. Concentreer je dan op alles wat je ziet. Laat je blik langzaam door de ruimte gaan en realiseer je hoeveel er in een ruimte aanwezig is, en wat proef je op dit moment en wat ruik je allemaal. Welke prikkels krijg je voortdurend binnen?

Door deze oefening realiseer je je nog beter hoe overweldigend het is als je je openstelt voor indrukken van buitenaf. Hoeveel informatie je steeds elke seconde weer moet verwerken.

Ik hoef eigenlijk niet meer te vertellen hoe lastig het is om in deze tijd doelgericht aan een jouw bepaalde richting te werken en de focus daarop te houden, zonder dat te prooi valt aan allemaal prikkels die je eigenlijk niet wilt en je in verwarring brengen. Wel zijn er manieren om terug te keren naar jouw intuïtieve ( onbewuste ) gedrag wat voor 95% heeft gezorgd voor jouw doelstellingen, actiedoelen en waar je in gelooft. Je kunt denken aan momenten van stilte in de vorm van meditatie of heel simpel voor een korte periode enkel op je ademhaling te letten. Voor mij helpt het om iedere dag 2 keer een blokje om te lopen van 15 minuten ( liefst in een park of rustige omgeving ) en even niets met actiedoelstellingen te moeten die ik voor die dag heb gesteld. Ik doe dit ook altijd alleen. Andere mensen geven mij weer prikkels met hun gedachten die ik dan even niet wil ervaren. Het advies is om 2 momenten te pakken tijdens je werkdag van 15 minuten om deze rust te ervaren en je bent beter gewapend tegen al die prikkels die continue de revue passeren. Je pakt daarna ook vaak effectiever je werk voor de dag weer op, en ervaart daarbij ook nog een creatievere geest als bonus!

Wouter